A retorika és az értékesítés kapcsolata

Tartalomjegyzék

Értékesítés. Egy mindennapi, ám annál fontosabb tevékenység, amelynek során egy szolgáltatást vagy terméket adunk el a potenciális ügyfélnek, az az érdeklődőnek.

A legtöbbször azonban, ha manapság meghalljuk az értékesítés kifejezést, hideg verejték csurog le a hátunk közepén és megijedünk. Nem szeretnénk, hogy valaki ránk tukmáljon valamit, amelyre nincs is szükségünk.

Hideghívások? Na ne! Erre aztán biztosan nincsen sem időnk, sem energiánk- asszociálunk rögtön az értékesítés üzleti kifejezés kapcsán.

Pár egyszerű kérdés következik, amelyekre válaszolj annyira őszintén, amennyire csak tudsz jelen helyzetben:

Tűnődtél már valaha azon, hogy miért lehet olyan meggyőző és hiteles egy-egy értékesítő vagy ügynök fellépése? Miért lesz annyira csábító és karizmatikus a jelenléte? Miért kezd el hirtelen mégis érdekelni a mondanivalója?

Amennyiben most azon gondolkozol, hogy vajon hogy nézhet ki az értékesítő, akkor sem jársz túlságosan messze az igazságtól, de nem is igazán közelíted meg azt.

Szabad a gazda? A megoldás és a válasz egyben: Nem csupán a szavak miatt győz meg az említett értékesítő, hanem a hatásos, előre megtervezett és retorikailag kitűnően felépített beszédtől!

A jó hírünk az, hogy a meggyőző beszéd nem csak tanulható, hanem nagyszerűen fejleszthető is! Most pedig lerántjuk a leplet minderről és megmutatjuk, hogy hogyan is függ össze az értékesítés és a retorika!

Mi is az a retorika és miért olyan fontos?

A retorika kifejezésünk a görög rhétoriké szóból ered, amely a szónoklat tudományát jelenti. Ezekre a beszédekre régebben az volt a jellemző, hogy nagyon ékesszólóak és díszesen felépítettek voltak, a rhétor vagyis szónok igyekezett minden tudását beleadni az aktuális előadásába.

Érdekesség, hogy az iskolában kötelező tantárgyként tartották számon a retorika órát, amikor is a tanulók elsajátíthatták a mások előtt való szereplés és a nyilvános beszéd fortélyait.

Manapság a retorika tárgyának nevezünk minden olyan nyilvános megszólalást, amelynek célja a sikeres közlés, tudásátadás és a hallgatók meggyőzése az adott témával kapcsolatban.

Így épül fel a szónoki beszéd

A szónoki beszédet alaposan meg kell tervezni, éppen ezért az alábbi főbb pontok alapján érdemes haladni egy-egy beszéd során.

1.Bevezetés (exordium vagy principium)

2. Elbeszélés (narratio)

3. Kitérés (egressus vagy digressio)

4. Témamegjelölés és/vagy felosztás (propositio/partitio vagy divisio)

5.Érvelés (argumentatio)

6. Bizonyítás (argumentatio vagy confirmatio)

7. Cáfolás (confutatio vagy refutatio)

8. Befejezés (conclusio vagy peroratio)

Így vidd sikerre az értékesítést!

Az értékesítés során elkerülhetetlen a kommunikáció, éppen ezért kulcsfontosságú, hogy ha sikert sikerre szeretnénk halmozni a vállalkozásunkban vagy az eladások terén, akkor érdemes a retorikához nyúlni.

Ha valami sokak szemében értékesnek tűnik, akkor nagy valószínűséggel mi is annak fogjuk tartani.- így szól a mondás, amely Robert B. Cialdini Influence című könyvének egyik legfőbb alapkövetkeztetése.

A következő meggyőzési alapelveket érdemes alkalmazni, ha sikeres beszédet szeretnénk tartani és emellett még az értékesítéseink számát is növelnénk:

1. Hasonlíts az előadásodon részt vevő hallgatókra!

Mindannyian szeretjük azokat az embereket, akik hasonlítanak ránk. Érthető, talán magyarázni sem kell, hiszen kinek ne imponálna, ha valaki hasonló az ő személyiségéhez, kinézetéhez vagy éppen testbeszédéhez?

Extra tipp: „Velem is történt egy ilyen…. „ – ezzel a bevezető mondattal szimpatikussá teheted magadat a hallgatók számára. Így közelebb kerülhetsz az érdeklődőkhöz és társközösséget fognak érezni veled kapcsolatban a közös élmények és hasonló sztorik hatására.

2. Használj hasonló szófordulatokat, mint a beszélgető partnered, vevőd vagy üzlettársad!

Ugye számodra is sokkal szimpatikusabb és érdekesebb az a személy, akinek hasonló problémái és mindennapi gondjai vannak, mint neked?

„Megint hajnali 2-kor tudtam csak lefeküdni, mert a gyerek annyira sírt és nem hatott rá semmi….”

A beszélgető partnered édesanya? Netán ő is vállalkozó, hozzád hasonlóan?

Extra tipp: Keress egy közös pontot és azt aknázd ki minél jobban! Hangolódj rá a partneredre!

3. Vedd át a meggyőzni kívánt személy testtartását és gesztusait!

Az előadás során szemelj ki egy számodra szimpatikus hallgatót, vedd fel vele a szemkontaktust és igyekezz felvenni a testtartását!

Mindannyiunk számára barátságosabb és szimpatikusabb képet festenek az olyan személyek, akik hozzánk hasonlóan viselkednek.

Extra tipp: Mosolyogj minél többet, mert ezáltal még kedvesebb és őszintébb képet adsz magadról a hallgatók számára!

Ekkor érdemes belevágnod egy retorikai képzésbe….

Amennyiben a következő pontok közül legalább egy igaz rád és szívesen fejlesztenéd önmagadat, mindenképpen érdemes elgondolkoznod azon, hogy belekezdj életed nagy kalandjába: egy retorikai tanfolyamba!

1. Szeretnéd, ha előléptetnének

2. Szeretnél előrelépni a ranglétrán

3. Vannak olyan politikai, hittudománybeli, gazdasági vagy művészeti nézeteid, amelyeket szívesen népszerűsítenél nagyobb közönség előtt is

4. érdekel az önfejlesztés és az, hogy a szakmai tudásod másokkal megoszd

5. Szeretnéd az önbizalmad fejleszteni és vállalod, hogy a magánéletedbe és a közösségi kapcsolataidba ezt a rettenthetetlen új képességedet bevond

Beszédguru: Válj Te is magabiztos előadóvá!

Küzdd le a lámpalázat és mondd el amit szeretnél, bárhol, bármikor, bárkinek!

Ebben nyújt segítséget és önbizalmat számodra a Beszédguru, ahol a gondolataidból logikusan felépített és tökéletesen előadott beszéd lesz!

Válaszd ki, hogy miről tanulnál, mi pedig örömmel segítünk számodra is megvalósítani a nagy álmaidat!

Hiszen ne feledd: Sosincs túl nagy cél, csak kevés bátorság!

Bejegyzés azonosiítószám: 4166

Céged magyar sikertörténetéből nemzetközi szenzációt szeretnél?

Mindig is úrrá lett rajtad a tettvágy, ha az export lehetősége merült fel vállalkozásodat illetően? Amennyiben szeretnél iránymutatást kapni az exportról, információt gyűjteni egy stratégiához, vagy szimplán új tudásra szert tenni, amely előmozdíthatja céged növekedését, látogass el az ExportON oldalára!

"A tartalom a király"

A médiában használt örökzöld mondás igaz: a tartalom a király

Ez az oldal a legjobb fogásokat hozza el neked, hogy a beszéded és a céged is szárnyaljon.