Értékesítés. Egy mindennapi, ám annál fontosabb tevékenység, amelynek során egy szolgáltatást vagy terméket adunk el a potenciális ügyfélnek, az az érdeklődőnek.
A legtöbbször azonban, ha manapság meghalljuk az értékesítés kifejezést, hideg verejték csurog le a hátunk közepén és megijedünk. Nem szeretnénk, hogy valaki ránk tukmáljon valamit, amelyre nincs is szükségünk.
Hideghívások? Na ne! Erre aztán biztosan nincsen sem időnk, sem energiánk- asszociálunk rögtön az értékesítés üzleti kifejezés kapcsán.
Pár egyszerű kérdés következik, amelyekre válaszolj annyira őszintén, amennyire csak tudsz jelen helyzetben:
Tűnődtél már valaha azon, hogy miért lehet olyan meggyőző és hiteles egy-egy értékesítő vagy ügynök fellépése? Miért lesz annyira csábító és karizmatikus a jelenléte? Miért kezd el hirtelen mégis érdekelni a mondanivalója?
Amennyiben most azon gondolkozol, hogy vajon hogy nézhet ki az értékesítő, akkor sem jársz túlságosan messze az igazságtól, de nem is igazán közelíted meg azt.
Szabad a gazda? A megoldás és a válasz egyben: Nem csupán a szavak miatt győz meg az említett értékesítő, hanem a hatásos, előre megtervezett és retorikailag kitűnően felépített beszédtől!
A jó hírünk az, hogy a meggyőző beszéd nem csak tanulható, hanem nagyszerűen fejleszthető is! Most pedig lerántjuk a leplet minderről és megmutatjuk, hogy hogyan is függ össze az értékesítés és a retorika!
Mi is az a retorika és miért olyan fontos?
A retorika kifejezésünk a görög rhétoriké szóból ered, amely a szónoklat tudományát jelenti. Ezekre a beszédekre régebben az volt a jellemző, hogy nagyon ékesszólóak és díszesen felépítettek voltak, a rhétor vagyis szónok igyekezett minden tudását beleadni az aktuális előadásába.
Érdekesség, hogy az iskolában kötelező tantárgyként tartották számon a retorika órát, amikor is a tanulók elsajátíthatták a mások előtt való szereplés és a nyilvános beszéd fortélyait.
Manapság a retorika tárgyának nevezünk minden olyan nyilvános megszólalást, amelynek célja a sikeres közlés, tudásátadás és a hallgatók meggyőzése az adott témával kapcsolatban.
Így épül fel a szónoki beszéd
A szónoki beszédet alaposan meg kell tervezni, éppen ezért az alábbi főbb pontok alapján érdemes haladni egy-egy beszéd során.
1.Bevezetés (exordium vagy principium)
2. Elbeszélés (narratio)
3. Kitérés (egressus vagy digressio)
4. Témamegjelölés és/vagy felosztás (propositio/partitio vagy divisio)
5.Érvelés (argumentatio)
6. Bizonyítás (argumentatio vagy confirmatio)
7. Cáfolás (confutatio vagy refutatio)
8. Befejezés (conclusio vagy peroratio)
Így vidd sikerre az értékesítést!
Az értékesítés során elkerülhetetlen a kommunikáció, éppen ezért kulcsfontosságú, hogy ha sikert sikerre szeretnénk halmozni a vállalkozásunkban vagy az eladások terén, akkor érdemes a retorikához nyúlni.
Ha valami sokak szemében értékesnek tűnik, akkor nagy valószínűséggel mi is annak fogjuk tartani.- így szól a mondás, amely Robert B. Cialdini Influence című könyvének egyik legfőbb alapkövetkeztetése.
A következő meggyőzési alapelveket érdemes alkalmazni, ha sikeres beszédet szeretnénk tartani és emellett még az értékesítéseink számát is növelnénk:
1. Hasonlíts az előadásodon részt vevő hallgatókra!
Mindannyian szeretjük azokat az embereket, akik hasonlítanak ránk. Érthető, talán magyarázni sem kell, hiszen kinek ne imponálna, ha valaki hasonló az ő személyiségéhez, kinézetéhez vagy éppen testbeszédéhez?
Extra tipp: „Velem is történt egy ilyen…. „ – ezzel a bevezető mondattal szimpatikussá teheted magadat a hallgatók számára. Így közelebb kerülhetsz az érdeklődőkhöz és társközösséget fognak érezni veled kapcsolatban a közös élmények és hasonló sztorik hatására.
2. Használj hasonló szófordulatokat, mint a beszélgető partnered, vevőd vagy üzlettársad!
Ugye számodra is sokkal szimpatikusabb és érdekesebb az a személy, akinek hasonló problémái és mindennapi gondjai vannak, mint neked?
„Megint hajnali 2-kor tudtam csak lefeküdni, mert a gyerek annyira sírt és nem hatott rá semmi….”
A beszélgető partnered édesanya? Netán ő is vállalkozó, hozzád hasonlóan?
Extra tipp: Keress egy közös pontot és azt aknázd ki minél jobban! Hangolódj rá a partneredre!
3. Vedd át a meggyőzni kívánt személy testtartását és gesztusait!
Az előadás során szemelj ki egy számodra szimpatikus hallgatót, vedd fel vele a szemkontaktust és igyekezz felvenni a testtartását!
Mindannyiunk számára barátságosabb és szimpatikusabb képet festenek az olyan személyek, akik hozzánk hasonlóan viselkednek.
Extra tipp: Mosolyogj minél többet, mert ezáltal még kedvesebb és őszintébb képet adsz magadról a hallgatók számára!
Ekkor érdemes belevágnod egy retorikai képzésbe….
Amennyiben a következő pontok közül legalább egy igaz rád és szívesen fejlesztenéd önmagadat, mindenképpen érdemes elgondolkoznod azon, hogy belekezdj életed nagy kalandjába: egy retorikai tanfolyamba!
1. Szeretnéd, ha előléptetnének
2. Szeretnél előrelépni a ranglétrán
3. Vannak olyan politikai, hittudománybeli, gazdasági vagy művészeti nézeteid, amelyeket szívesen népszerűsítenél nagyobb közönség előtt is
4. érdekel az önfejlesztés és az, hogy a szakmai tudásod másokkal megoszd
5. Szeretnéd az önbizalmad fejleszteni és vállalod, hogy a magánéletedbe és a közösségi kapcsolataidba ezt a rettenthetetlen új képességedet bevond
Beszédguru: Válj Te is magabiztos előadóvá!
Küzdd le a lámpalázat és mondd el amit szeretnél, bárhol, bármikor, bárkinek!
Ebben nyújt segítséget és önbizalmat számodra a Beszédguru, ahol a gondolataidból logikusan felépített és tökéletesen előadott beszéd lesz!
Válaszd ki, hogy miről tanulnál, mi pedig örömmel segítünk számodra is megvalósítani a nagy álmaidat!
Hiszen ne feledd: Sosincs túl nagy cél, csak kevés bátorság!