elevator pitch

Elevator pitch lépésről lépésre (2020-ra frissítve)

Tartalomjegyzék

A pitch vagy befektetői prezentáció egy üzleti lehetőség jól felépített bemutató előadása. A pitch egyben egy speciális prezentációs műfajnak is tekinthető. Célja, hogy a hallgatóságot meggyőzze, hogy érdemes az ötlettel vagy céggel foglalkozni. Egy gyakran használt füstteszt is egyben, hiszen ha az ötletgazda vagy cégtulajdonos nem képes a gondolatait meggyőzően átadni (elfüstöl vagy ég a befektetők oltárán), akkor a befektetők szerint a célpiacon levő ügyfeleket sem fogja tudni meggyőzni. A pitchek különböző hosszúságúak lehetnek és a 30 másodperces villámgyorsaságú összefoglalótól kezdve, a 2-3 perces pergőtüzes villámbemutatón át egészen a 30 perces átfogó, powerpointtal megtámogatott prezentációkig (pitch deck a neve) terjednek. Ez a cikk a jó pitch felépítését mutatja be és mindenhova ad néhány gyakorlati tippet is. Nagyvonalakban azt lehet elmondani, hogy a 30 másodperces műfajnál az első három elemről, a 2-3 percesnél és hosszabbaknál meg már mindegyikről szót kell ejteni. Ennek megfelelően a cikk úgy épül fel, hogy az elevator pitchnél, a 2 perces pitch műfajnál és a komplett befektetői prezentációnál is segít.

A pitch felépítése

A pitchnek van egy viszonylag kötött felépítése. Ez nem azt jelenti, hogy semmiképpen sem érdemes tőle eltérni, hanem, hogy ez a felépítés azt hivatott biztosítani, hogy a befektetők kapnak egy átfogó képet a befektetés előtt álló ötletről vagy cégről. Ez a struktúra jól követhető és mivel a befektetők ezzel a logikai felépítéssel találkoznak legtöbbször, így márcsak a rutinjuk is hozzásegíti őket ahhoz, hogy megértsék és talán megszeressék a témát.

A gyakorlati pitch felkészítésekben ezeket a pontokat felírom egy flipchartra és mindegyikhez kerül 2-3 szemléletes mondat. Ez nagyjából 3-4 órát szokott igénybe venni egy 2 perces pitch esetén, viszont ekkor már van egy leírt és könnyen megtanulható pitch tartalom.

1. Probléma vagy lehetőség

A probléma vagy lehetőség rövid bemutatásával kezdj. Legyen benne valami érdekes, megkökkentő, hiszen az emberek a szokatlan információra képesek odafigyelni leginkább. Aranyszabály, hogy ha nem figyelnek, akkor nem is érthetnek meg. Ennek evolúciós okai vannak, mivel a szokatlan információra való fókusz az ősember túlélését jelenthette. Agyunk azonnal aktiválódik rá.

Jó pitch kezdési eszközök: Érdekes adat, történetmesélés és metafóra (olyan hasonlat, ami a hallgatóság már meglevő ismereteihez hasonlítja a bonyolultabb felvetést pl. virtuális digitális asszisztens). Pl. egyik amerikai befektetők előtti csapattal azzal készültünk fel, hogy rendhagyó módon egy Salvador Dali képpek kezdtünk. A kép címe Az emlékezet állandósága, ami azért is rendkívüli, mert egy újszerű memóriákat gyártó cégről volt szó.

Ha kérdés szempontjából vizsgáljuk a témakörünket, akkor itt a „miért?” kérdést kell megválaszolni.

Ahol kell: elevator pitch, 2 perces pitch, befektetői prezentáció

2. Megoldás

A megoldásnak érthetően be kell mutatnia, hogy hogyan fogjuk megoldani vagy kihasználni az 1. pontban ismertetett problémát, lehetőséget. Például készül a problémára egy webes alkalmazás, amely összeköti a vásárlókat és az eladókat. Szintén érdemes a megoldás előnyeiről beszélni.

Jó pitch megoldás bemutatás eszközök: itt a letisztult metafóra a nyerő, hiszen egy meglevő információhoz hasonlítva sokkal jobban megérthető egy feltehetőleg új megoldás.

Ha kérdés szempontjából vizsgáljuk a témakörünket, akkor itt a „mit?” és „hogyan?” kérdéseket kell megválaszolni.

Ahol kell: elevator pitch, 2 perces pitch, befektetői prezentáció

3. Piac

Ennél a résznél kell bemutatni, hogy a mekkora piaca van a terméknek és hogy ezen a piacon jelenleg mi az, ami történik. Pl. az AirBnB bemutatta a szállásadó iparág méretét.

Ahol kell: 2 perces pitch, befektetői prezentáció

4.Előny a konkurenciával szemben

Itt a helye annak, hogy milyen szakmai, pénzügyi vagy egyéb speciális előny áll rendelkezésünkre a konkurenciával szemben. Érdemes a közvetlen és a közvetlen (más iparágakból átkacsingató) konkurensekről is gondolkodni, amikor ezt a pontot dolgozzuk ki.

Ahol kell: 2 perces pitch, befektetői prezentáció

5. Üzleti modell

Miből lesz pénz? Szolgáltatás, termékeladás vagy esetleg jogdíj? Egyszeri vagy folyamatos bevételi forrásunk lesz ezekből? Mi kell a felhasználónak ahhoz, hogy fizessen? Milyen értékesítési csatornákra helyezzük a fókuszt?

Ahol kell: 2 perces pitch, befektetői prezentáció

6. Csapat

Talán a legfontosabb rész. A tulajdonosi csapat és a munkatársak bemutatása. A tulajdonosi csapatnál érdemes egy-egy jól eltalált mondattal bemutatni, hogy mi mutatja a befektetőknek azt, hogy ez a csapattag képes ezt a céget sikerre vinni?

Ahol kell: 2 perces pitch, befektetői prezentáció

7. Traction

Mit ért el a csapat eddig? Milyen mutatók vannak, amik az eredmények vitrinébe kitehetőek? Pl. árbevétel, profit, fizető ügyfélszám, aktív felhasználószám stb.

Ahol kell: 2 perces pitch, befektetői prezentáció

8. Felhívás cselekvésre

Itt kell a kérést megfogalmazni a befektetők felé, hogy miben tudnak segíteni. Emellett kell az, hogy a befektetett összeg mire lesz felhasználva. Végül pedig lehet egy, a cég jövőképéből kiragadott céllal zárni.

Ahol kell: 2 perces pitch, befektetői prezentáció

Pitch kezdési módszerek

A pitch kezdés módszerei közül három nyerő módszert találsz az alábbiakban. Céljuk, hogy megragadja a befektetők figyelmét és megágyazzon a nemsokára következő ötlet vagy szolgáltatás bemutatásának.

személyes történettel

Múlt héten egy HR konferencián a szünetben olyan helyzetbe kerültem…

A személyes történet legyen nagyon rövid, ideálisan 3-4 mondat maximum. Célja, hogy az egész pitchet bevezesse és szimpátiát ébresszen a közönségben a legősibb információátadási eszköz, a történetmesélés segítségével.

kérdéssel a közönség felé

„Ki az aki csak homeoffice-ból dolgozna, ha lehetne? Emelje fel a kezét kérem. „

A kérdés egy erős eszköz, hiszen arrafele tereli a közönséget, hogy figyeljen és a témára gondoljon. Eldöntendő kérdés kell és olyan, hogy ideális esetben a közönséget fizikailag is megmozgassa pl. emelje fel a kezét az, aki már nem vásárol műanyag szatyrot.

egy szokatlan kijelentéssel

„A powerpoint prezentációk 95%-a szörnyen néz ki.”

Egy jól eltalált ilyen érdekes mondás a hallgatóságot aktiválja és figyelemre készteti. A szokatlan kijelentés után legyen magyarázat 1-2 mondatban. Pl. A vezetők nem születnek, hanem azzá lesznek. Ezt számos példán keresztül fogom bemutatni, hiszen egy izmokhoz hasonló fejleszthető képességről van szó.

Pitch összefoglaló

Én az első hazai pitcheléseket 2014-ben hallottam Magyarországon, nemzetközi szinten jóval patinásabb a kultúrája, így érdemes onnan ellesni a mesterfogásait. Egy nagyon nehéz műfajról van szó és óriási a tét is, hiszen az elcsépelt valóságshow szlogen itt valóban igaz, hiszen legtöbbször a céges lét a tét, amikor pitchelsz. A fenti pitch felépítés garantálja, hogy a céged egy letisztult logikai felépítéssel legyen bemutatva a befektetőknek. Sok sikert és ne feledd, csak egy beszédnyire vagy … (vagy jelen esetben egy pitchelésnyire)

A retorika tartalmi alapokról itt találsz egy a Gyűrűk Ura trilógia olvasási hosszúságú anyagot (cserébe a hazai előadók top 20%-ába fogsz tartozni tartalmi képzettség szempontból): https://beszedguru.hu/retorika-utmutato/

Bejegyzés azonosiítószám: 2692

Céged magyar sikertörténetéből nemzetközi szenzációt szeretnél?

Mindig is úrrá lett rajtad a tettvágy, ha az export lehetősége merült fel vállalkozásodat illetően? Amennyiben szeretnél iránymutatást kapni az exportról, információt gyűjteni egy stratégiához, vagy szimplán új tudásra szert tenni, amely előmozdíthatja céged növekedését, látogass el az ExportON oldalára!

"A tartalom a király"

A médiában használt örökzöld mondás igaz: a tartalom a király

Ez az oldal a legjobb fogásokat hozza el neked, hogy a beszéded és a céged is szárnyaljon.