Évértékelő beszéd

Évzáró beszéd

Az év végi hajrá lezárása a cég életében az évzáró vagy karácsonyi összejövetel, amelyen a cég vezetői egy pohárköszöntővel vagy évértékelő beszéddel zárják az évet. Mivel általában ebéd vagy vacsora előtt hangzik el egy hosszú és fáradságos év zárásaként, így egy kifejezetten nehéz szónoki műfajnak számít.

Az évzáró beszéd lépései

Nem kell aggódni, hiszen bizonyos eszközök használatával a beszéd a felesleges zaj kategóriából képes a szórakoztató, érdekes és szívmelengető zene kategóriába átsorolni. Ezt a cikket egy tegnapelőtt hallott évzáró beszéd inspirálta, ami megnevettetett, elgondolkodtatott és inspirált is.

Az évértékelő legnehezebb része: a figyelem megragadása

„Képzeljétek el…” A beszéd így kezdődött, ami gyakorlatilag két technikát azonnal használ, hiszen egyrészt a képzeld el, egy nagyon jó beszédkezdési módszer, hiszen a közönség gondolatait azonnal kiragadja az évértékelő rendezvényről és elviszi egy másik helyre, ez egy interaktív rész is egyben.

Kapcsolódni a közönséghez

„…hogy egy piros és kék festékes vödröt kiöntünk a földre egymás mellé.” . A festékes vödör egy erős képi elem is, hiszen egyszerű, beszédes és „színes” eszköz. Hab a tortán, hogy a cég számítástechnikai eszközök festésével is foglalkozik és hát van, hogy a kanna kiborul. Ez egy négyes kombinációvá teszi a kezdést retorikai szempontból, hiszen humoros is volt és ezzel kapcsolódott a közönséghez.

Érdekes racionális információ

„A kiöntött festék elkezd egymás mellett folyni és lassan elkezd összeérni. Összeérésüknél egy kis közös sárga patakfolyam alakul ki és kezd szélesedni. Majd képzeljétek el, hogy még más festékes vödrök is kiborulnak és elkezdenek folyni előre: zöld, barna, lila és sárga.” A színkeverés azért is jó eszköz a beszédben, hiszen egy pillanatra mindenki elkezd gondolkodni, hogy vajon a piros és kék keveredése vajon milyen színt eredményez. Ha ezt meg is oldanánk, jön a kifele zoom-olás technika, amivel nagyobbá tesszük a jelenetet, mint amikor a filmben a kamera a küzdő hős mellett elkezdi a csatatér nagyobb részét mutatni.

Metafóra

„Sokan azt mondják, hogy a cég olyan, mint a tulajdonosai. Én nem gondolom így. Én abban hiszek, hogy mindegyikünk egy külön szín és mindannyian színezzük a cég életét, ahogy az egyes festékek is az festékpatakot. A cég nem olyan, mint a tulajdonosai, a cég olyan mint minden dolgozójának összessége.” Maga az ellentét után előbukkanó metafóra nagyon erős képi elem, amely könnyen elképzelhető és párhuzamba hozható a cég kultúrájával. Továbbá ezek a mondatok a kapcsolódást is erősítik, hiszen kifejezik, hogy a tulajdonos csak egy a cég létszámából és mindenki, mindenkinek a munkája alakítja azt.

Egyéni személyes mondandó mindenkinek

„Mindenkinek szeretném személyesen megköszönni a munkáját.” Ezek után 35 emberhez szólt 2-3 mondatot, frappáns, sokatmondó és lelkesítő gondolatokkal. Pl. „Te vagy a környék legjobb grafikusa. Vajon lennél a legjobb marketinges is?” vagy „Üde színfoltja vagy a csapatnak, még a januári távozásod után is sokáig érezni lehet majd a lenyomatodat a cégnél.” Nyilván egy ötszáz fős közönségnél ezt nem célszerű megcsinálni, itt viszont kiválóan működött. Nagyobb cégnél viszont lehet az egyes osztályokhoz szólni személyre szabott módon.

Üzenet

„Ahogy a egyes gondolatokból kihallottátok, ki vastagabban, ki vékonyabban, de mindenki alakítja a céget. Szép eredményeket értünk el, köszönöm a munkátokat.” Az egész üzenet azt fogja meg, hogy egy kis családias cégből már 35 fős és az ideiglenes munkaerővel együtt pedig kb. 100 főt számláló cégben mindenkinek a munkája elismert és a továbbiakban is nagy szükség van rá. Különbözőek vagyunk, de a cél egy.

Cselekvésre felhívás és az este menetrendje

„Most következik a vacsora, majd az ajándékozás percei. Ezután közösen a vetítővásznon megnézzük a kisfilmet és végül kezdődik a kötetlen buli. Mindenkivel szeretnék koccintani, hazafelé a taxit mindenkinek a cég intézi.” Mivel egy rendezvényről van szó, így az évértékelő beszédet mondó átveheti a moderátor vagy ceremóniamester szerepét. A cél, hogy felvázolja az este menetét és az egyéb fontos szolgálati közleményeket ismertessen.

Összefoglalás

Azt gondolom, hogy az évértékelő beszédnek az elsődleges célja nem a cég számaiban való elmélyedés, hanem a lelkesítés, a jövőkép bemutatása és a köszönetnyilvánítás. Egy időszerű üzenet, rövid mondandó, ehhez egy szép metafóra megtalálása és a siker garantált. Egyébként a fenti beszéd megírása után a cég tulajdonosának már nem volt ideje a hajtás miatt a megtanulására. A leírt beszéd ott volt egy mappán előtte és néha belenézett és olvasott belőle. Azonban ismét bebizonyosodott, hogy a minőségi tartalom sokkal fontosabb, mint az előadástechnika. A nagy taps is azt bizonyította, hogy a tartalom a király.

Ha az évértékelő után már a jövő évi elevator pitch nyomába erednél az ünnepek alatt: https://beszedguru.hu/befektetoi-pitch-lepesrol-lepesre/

Ha néhány mesterfogással színesítenéd a beszédedet: https://beszedguru.hu/cikkek/beszeduzenet_erosites/

Ha pedig van időd egy Gyűrűk Ura hosszúságú cikkre a beszédírás kapcsán, akkor itt a helyed: https://beszedguru.hu/retorika-utmutato/