Karizmatikus kommunikáció és fejlesztési útmutató (2020 ősz)

karizmatikus

A karizma olyan akár egy bonyolult óramű, amelynél rengeteg apró alkatrészt kell összehangolni, hogy jól működjön. Ha viszont működik, akkor a munkahelyi és a magánéleti helyzetekben is rengeteget nyerünk vele, hiszen a karizmatikus ember erős, meggyőző és van egy bivalyerős jelenléte.

Arisztotelész szerint a hitelességre (ethosz), az érzelmi hatásra (pátosz) és az észérvekre (logosz) kell figyelni. Nancy Duarte szerint a fókusz építőkockái a tartalom, a hang és a testbeszéd. Trump pedig a sokkal, az érzelmi hatással és a show csinálással dolgozik főként. Megint mások szerint főleg a szemkontaktusra, a történetmesélésre és az arcmimikára kell figyelni.

Legutóbb még a tavaszi Toastmasters beszédfesztiválon is komoly vita keredekett belőle (gondolhatjátok, annyi szónoknál pedig van azért nemkevés érvelési muníció), hogy a karizma tanulható-e. Valaki szerint igen, valaki szerint kizárt, én meg úgy fogalmaznék, hogy felszínre hozható. Aztán pedig itt van a 2020-ban sokszor online kapcsolattartásra kényszerített világ. Ez az útmutató ebből a bonyolult útvesztőből kínál kiutat.

Karizma közvéleménykutatás

Milyen karizmatikus előadók jutnak eszedbe? Steve Jobs, Martin Luther King, Gandhi, Jeff Bezos vagy a hazai előadóink közül Pál Feri vagy Benkő Vilmos? Eltaláltam valamelyiket? A cikk végén kiderül, hogy miért.

Karizma a történetekben, anekdótákban

Kőpakolás vagy katedrális?

A régi történet szerint megkérdeznek 3 ugyanazt az építkezési munkát végző embert arról, hogy mit csinálnak éppen. Az első azt válaszolja, hogy

„nehéz köveket pakolok”.

A második

„a családom megélhetését biztosítom a kőműves munkával”.

A harmadik válasza pedig, hogy

„katedrálist építek”.

karizma
katedrlis építés

Hiszem, hogy minden embernek van küldetése, végzete, saját katedrálisa. Lehet, hogy nem tudja még mindenki, de előbb utóbb eljön az idő, hogy belevágjunk. Ekkor óriási segítség, ha megfelelően tudjuk kommunikálni és eladni azt másoknak. Rajtad áll, hogy a céljaidat mások megértsék és felkarolják. Ez elengedhetetlen lesz a sikerhez.

A karizmatikus jelentése

A karizma szó a görög khárisma szóból ered, aminek értelmében a karizmatikus jelentése eredetileg az, hogy Isten kegyelmi ajándéka. Manapság a karizmatikus szót leginkább személyes értelemben véve arra olyan emberre használják, aki megnyerő, vonzó és sármos. Olyan emberre, aki lelkesen, határozottan és ha akarja szórakoztatóan képes a gondolatait mások előtt képviselni. Ha belegondolunk ez már egy elég vonzó tulajdonságokat tömörítő csomag, hiszen nem csak az üzleti életben, hanem az életünk minden más területén is használható. A karizmatikus kommunikáció vajon tanulható? Kiderül nemsokára.

Hogyan lehetsz karizmatikus előadó?

A karizma amit csinálsz – nem pedig aki vagy

Egy sportolóból sem válik olimpiai bajnok gyakori edzésmunka nélkül, még ha tehetséges is. Ráadásul a nyilvános beszédben kevesebbet számít a tehetség, mint a sportban. John Antonakis professzor kutatásában azt vizsgálta a hallgatóinál, hogy fejleszthető-e a karizmájuk az előadásaikban. Ehhez a hallgatók előadtak egy olyan közönségnek, akik értékelték az általuk érzett előadói karizmát.

Ezt követően néhány prezentációs „fogást” mutatott nekik, amelyekkel az ismételt prezentációnál a képzést megkapók jelentősen magasabb karizmatikus előadói pontszámot értek el. Az eredmények meggyőzőek, tehát a karizma tanulható, vagyis felszínre hozható. Erre 9 tartalmi és 3 nem tartalmi technikát állapítottak meg a kísérletben.

Tartalmi eszközök

A karizmatikus előadásban a tartalmi eszközök dominálnak. Őszintén szólva, a katedrálist építő munkást ugyan nem láttam sosem, mégis a 2 szó, amit a kérdésre felelt, képes volt a karizmáját megvillantani egy pillanatra.

Az ügy és az Erkölcsi meggyőződés

Szerintem a karizmatikus kommunikáció alapja a tartalomban rejlik és abban a tűzben, amit az ügyünk iránt képesek vagyunk szítani magunkban és a közönség soraiban.

Így az ókori görögükkel ellentétben azt gondolom, hogy a karizma képessége a környezetkünkből olyan érzelmi reakciókat kiváltásában rejlik, amelyekkel elfogadnak minket egy téma szakértőjének. Ezáltal pedig cselekvésre tudjuk őket bírni. A karizma nem eredendően pozitív jelentésű, hiszen sok karizmatikus vezetőt nem a jó ügy motiválta.

Közös érzelmek bemutatása

A karizmatikus előadó nem csak magáról beszél („én beszéd”), hanem képes a közönség és egy nagyobb (akár nem jelenlevő) csoport felé is kinyúlni és bemutatni az ügyed a közös szemüvegen keresztül („ti beszéd” és végül „mi beszéd”).

Használj metafórát

A metafórák vagy szóképek azért nagyon erősek, mert az emberi agy úgy működik, hogy mintákat keresünk és az ismert, meglevő mintáinkhoz sokkal könnyebb az új tapasztalásokat hozzáilleszteni. Tehát, ha valamire azt mondom, hogy a laptopok Ferrarija, akkor a már ismert Ferrari imázzsal sokatmondóan és emlékezetesen vagyok képes felruházni és bemutatni az adott laptop eszközt. A cikkek, a filmek és a beszédünk is tele van metafórákkal.

Mondj történeteket és anekdótákat

Az egyik legerősebb eszköz a karizma megteremtésében, ha történeteket mesélünk. A történetmeséléssel itt eredendően az a célunk, hogy felemeljük a többieket még a legnehezebb időkben is. A történetmesélés eszköze az egyik legrégebbi információátadási forma, többezer évvel ezelőtt a generációk történetmeséléssel tanították egymást. Pontosan ezért a történetmesélésben van valami ősi, ami a hallgatót segíti a megértésben, megjegyzésben és az érzelmi reakció felszínre hozásában.

Magas elvárások támasztása saját magunk és a közönség felé

A karizmatikus előadó hisz abban, hogy a nehéz és kihívást jelentő ügyek képesek a közönséget összekovácsolni. Ha kicsi a tét, akkor a közönség kedve szemléletesen mondva „sötét”. Meggyőződésem, hogy ez is egy nagyon erős emberi tulajdonsághoz vezethető vissza, hiszen a közös ellenség irányában az emberek kiválóan össze tudnak fogni.

Határozottság a célok megvalósíthatóságának irányába

Az előző pont szerint kihívásnak kell lennie az ügynek, de elérhetőnek is. Az előadó egyik legfontosabb tualjdonsága, hogy ígéretet adjon a közönségnek.

Retorikai eszközök használata

A retorikai eszközök a beszédek turbófeltöltői, képesek egy óriási lökést adni. Általában minták, amelyek képesek extra erőt kölcsönözni a mondandónknak. A retorikai eszközök gyakorlati használatáról is olvashatasz a weboldalon.

Felsorolások használata

Használjunk felsorolásokat, ami szintén egy retorikai eszköz. Pl. 2 téma említésével összehasonlítást, hárommal egészséget, néggyel vagy többel pedig a téma végtelen mivoltát fejezem ki.

Retorikai kérdés használata

A retorikai kérdések segítségével a beszéd megelevenedik a közönség gondolataiban. Ezzel méginkább bevonjuk őket a beszédbe.

Nem verbális eszközök

Érzelmek kifejezése

Az érzelmek kifejezésével lelkesedést és szenvedélyt lehet ébreszteni az ügy érdekében, valamint a közönség támogatása is ezzel elnyerhető.

Testbeszéd

A testbeszéddel határozottság és az elmondott információ kiemelése érhető el.

Hang

A hanggal pedig megint csak az érzelem és az érdekesség szolgálatába állítható.

Összefoglalás

Tudjátok, hogy szerintem miért Martin Luther King, Steve Jobs vagy Pál Feri Atya jut általában az emberek eszébe a karizma szó hallatán? Nem azért mert tökéletes testbeszéddel, szemkontaktussal, vagy éppen hanggal beszéltek. A titkuk véleményem szerint az ügyükben rejlett, az elmondott tartalom miértjében. Abban az energiában, amit képesek voltak az ügy szolgálatába állítani. Szerintem ez a karizma, ami mágnesként képes a hozzánk hasonlóan tettrekész embereket körénk vonzani.