Kommunikációs és hegymászás

Kommunikációs készségek csúcsrajáratva

Tartalomjegyzék

A kommunikációs készségek a szakmai erősségek, a pozítív tulajdonságok és problémamegoldó képesség versenyek örökös dobogós helyzettjének számít. Ebből a cikkből kiderül, hogy szerintem miért a „kommunikációs Mount Everest” meghódítása (a sok ember előtti nyilvános beszéd) a legjobb módszer a fejlődéshez.

A félelem legyőzése

Hogy álltok a magasságokkal? Kutatások szerint ez egy állandó top 3-as félelem az ember életében. Gondoljatok csak arra, hogy mennyire fel tud menni a pulzusunk akkor is, ha a kényelmes fotelben ülve a kedvenc főhősünk csak úgy tud kimenekülni az épületből, ha kimászik a felhőkarcoló szűk ablakpárkányára és akkor egy széllökés kiejti a telefont a kezéből. Szabályosan beleremeg a kanapénk is.

Nekem sokáig borzasztó tériszonyom volt, ez volt a legnagyobb félelmem, ami ráadásul folyamatosan kísértett. Például 6 évig az Antenna Hungáriánál dolgoztam, ami főként a nevében szereplő eszközökkel dolgozik és a telephelyeken a kollégáim sokszor javasolták, hogy nézzem meg a kilátást. Ezt mindig udvariasan elhesegettem és az ismétlődő bíztató lépéseikre a „nem vagyok én ipari alpinista” mattot adtam. Ez a tériszony kitartott sokáig és azthittem, hogy örökre megmarad. Egészen addig ezt gondoltam, amíg a barátaimmal (gyanútlanul) el nem mentünk a Triglav csúcsot (Szlovénia legmagasabb hegye, 2860 méter) megmászni. Arról volt szó, hogy egy laza túra várható. Azért nem volt őszinte a mosolyom, mikor ezt megláttam:

Triglav mászás készségek

Nem is tudom, mit gondoltunk egy ekkora hegy esetén (Mikóczi Feri barátomat is megihlette a történet, itt nézhető meg a videó):

Hegy és kommunikáció párhuzam

Ezzel viszont legyőztem magam és ma már nem félek se az ácsmunkáktól, se a parabola beállításoktól a háztetőn és már a hegyektől sem (sőt utána az összes elérhető hegymászós filmet megnéztem). Ugyanezt gondolom a kommunikációs készségek témájáról is. Ahhoz, hogy komfortosak legyünk benne és ne legyen lámpalázunk egy fontos szereplésnél, a kommunikáció egyik legnehezebb terepén kell bizonyítanunk.

Első Nyilvános beszéd élményeim

Az általános iskolában eléggé tartottam a szóbeli felelésektől annak ellenére, hogy a legtöbb tantárgyra becsületesen felkészültem. Ennél sokkal jobban féltem attól, hogy mit gondolnak majd mások, hogyan tudok megfelelni nekik, hogy pont úgy öltözzek (állítólag mindig furán állt rajtam a nadrág, mert rövid lábaim és hosszú törzsem van) és olyan szinten feleljek, ami még nem szítja tovább a gyerekek ellenszenvét. Mivel ehhez még hozzájött az, hogy szerényebb körülmények közül jöttem és egy kis faluból bejáró voltam, így sokszor voltam a gúnyolódások célkeresztjének bika szemében.

Ez akkor változott meg, amikor egy merőben más arénában biznyítottam, mint amiről ez a cikk szól és elengedtem életem első éles jobbkezes ütését. Aztán utcai harc és a bokszolással teltett évek jöttek. Érdekes módon ezek a mondhatni nehéz terepen eltöltött évek mind hozzájárultak ahhoz, hogy a középiskolát osztályelsőként és az egyetemet háromszoros köztársasági ösztöndíjasként és már párhuzamosan 4 év munkatapasztalattal zártam. Rájöttem arra, hogy imádok felelni, élveztem a beszámolókat, TDK-t nyertem és a munkahelyeimen is egyre inkább előtérbe kerültem. Rájöttem, hogy a nyilvános szereplés, az önbizalom és a teljesítmény között erős kapcsolat van. Minél többet szerepeltem a sportban, annál jobban ment az iskola.

Első Céges élmények

Majd amikor a válság hajnalán 2008-ban elkezdtem dolgozni életem első fehérgalléros munkahelyén, az IBM-ben, ott is az fogott meg legjobban, hogy a projektvezetőm milyen nyerő módon képes egy többmilliárd forintos projektet a kezében tartani, a hét főből álló csapatot és az ügyfelet ügyes és határozott kommunikációval terelni a jó megoldás irányába. Az Antenna Hungáriánál már én is projektvezetőnek mentem át, majd nemsokára vezető lettem és itt kezdtem el foglalkozni a kommunikációs készségem fejlesztésével, amikor lementem egy Toastmasters klubtalálkozóra. A Toastmasters a világ legnagyobb nyilvános beszéd közössége, ahol heti találkozókon lehet bizonyítani és kiváló embereket megismerni.

Börtönretorika

A kommunikációs készségek fejlesztésének apropójából felkeresett Toastmastersből előszö hobbi, majd jó értelembe vett függőség, aztán hivatás is lett. Rengeteg helyzetben próbálhattam ki magam a klubon kívül is, voltam vőfély 3 barátom esküvőjén, tanítottam általános iskolás tinédzsereket több országban és börtönben résztvettem a rabok reintegrációs programjában. Ez utóbbiban (is) az volt kihasználva, hogy a nyilvános beszéd önbizalmat ad, amire az elítéltnek bőven szüksége lesz a szabadulásánál.

Kommunikációs készségek szteroidon

Aki a kommunikációs készségekben fejlődni szeretne, az menjen el vagy a Toastmasters-be, vagy egy prezentációs tréningre, ahol élesben (mégis egy támogató közösség védőhálójával biztosítva) kipróbálhatja magát. A több ember előtti beszédre való felkészülés azt eredményezi, hogy a kommunikációs készségek természetes módon fejlődnek és kibontakozik a karizmánk, hiszen 40 ember lekötéséhez érdekesnek, tömörnek és önbizalomtól duzzadónak kell lennünk. Pont ez kell a kommunikációs készségek használatának minden más terepén is. Nyilván nem az első szereplésnél, de ezek jönnek majd maguktól, ahogy a Triglavról leérve a kocsiig megtett 7 kilométeres terepi túra is már csak könnyű levezető gyógytornának érződött.

Mit kapsz a kommunikáció fejlesztésétől?

Önbizalmat, új barátokat, sikerélményt és még egy nagyon érdekes dolgot. Én azt tapasztaltam, hogy minél messzebbre mész és minél több emberhez beszélsz, annál jobban visszatalálsz saját magadhoz. A nyilvános beszéd a magánéletben és az üzletben is kiválóan használható. Nekem a nyilvános beszéd az egyik szenvedélyem és szeretném, ha minél több ember merülne el a varázslatos világában, hiszen minél többet teszel bele, annál hatványozottan többet veszel majd ki.

Retorika világbajnokság Washington

Bejegyzés azonosiítószám: 3161

Céged magyar sikertörténetéből nemzetközi szenzációt szeretnél?

Mindig is úrrá lett rajtad a tettvágy, ha az export lehetősége merült fel vállalkozásodat illetően? Amennyiben szeretnél iránymutatást kapni az exportról, információt gyűjteni egy stratégiához, vagy szimplán új tudásra szert tenni, amely előmozdíthatja céged növekedését, látogass el az ExportON oldalára!

"A tartalom a király"

A médiában használt örökzöld mondás igaz: a tartalom a király

Ez az oldal a legjobb fogásokat hozza el neked, hogy a beszéded és a céged is szárnyaljon.