retorika tréning

Retorika és beszédtechnika tanfolyam útmutató (2020 ősz)

Tartalomjegyzék

Annyi modern tanfolyam, tréning és képzés van mostanság. Miért pont egy többezer éves tudományra és ennek gyorsítópályájára, egy retorika és beszédtechnika tanfolyam részvételre add a fejed? A nyilvános beszéd az emberiség egyik legnagyobb félelme. Miért? Az önbizalom egy olyan cikk, amit eléggé szűkmarkúan osztogatnak, nehéz a mondandót összeállítani és egyébként is nem tanulunk meg emberek előtt beszélni.

Már szinte hagyomány, hogy a Corvinus EVK Szakkollégiumában tartok retorika képzést fiataloknak. Hihetetlen, hogy milyen beszédeket képesek fiatal egyetemisták a tréning finishében elmondani. A beszédek megnevettetek, elgondokodtattak, sőt voltak érzelmes pillanatok is. Óriási dolog azt látni, hogy egy rövid tréning milyen hosszantartó hatású beszédeket képes eredményezni. Egy ilyen tanfolyam a nyilvános beszéd konfettiesős örömünnepe számomra. Még csak március van, de már több mint 15 tréningnapon túlvagyok és legtöbbször ezt tapasztalom.

A testépítésben és a különböző fogyasztást elősegítő sportokban általában az előtte-utána képek nagyon motiválóak tudnak lenni a sport gondolatával még csak kacérkodó célközönségnek. Én azt tapasztaltam, hogy a retorika tanfolyam során a hatás még drámaibb. Ebben a bejegyzésben sorra veszem, hogy mi történik egy retorikai tréningen, milyen hatásai vannak és hogy miért érdemes belevágni neked is.

A retorika alapjai

retorika

A retorika alap építőköveiként Arisztotelész nyomán Ethosz, Pátosz, Logosz hármast szokás említeni. Az Ethosz az előadó hitelességét, a Pátosz az érzelmi szálat, a Logosz pedig a racionális logikai szálat jelenti. Mondhatnánk úgy is, hogy a recept az alábbi: egy hiteles előadó mondjon egy logikus vonalvezetésű beszédet és érzelmeket váltson vele ki. Sokan elfeledkeznek róla, hogy van egy negyedik összetevő is (bár úgy már nem hangzana olyan jól az első három összetevő ismétlőpuska gyorsasággal való felsorolása mellett), ami a Kairosz. A Kairosz az időzítést jelenti a beszéden belül. Például, hogy a kapcsolódás már a beszéd elején meglegyen, így a hitelesség, és az egész beszéd vonalvezetése egy katarzisban csúcsosodjon ki, amely képes az üzenetet a lehető legerősebben átvinni.

A tréningeken én azt tanítom, hogy tudatosan vagy tudat alatt, de a közönség 3 dolgot szeretne tudni a beszédről:

  • „Érdekes?” Ez megfelel a Pátosznak.
  • „Mi van nekem benne?” Ez megfelel a Logosznak, hiszen az elején jeleznünk kell a közönségnek hogyha végighallgatnak minket, akkor ezzel milyen előnyre tesznek szert a túléléshez. A modern kori túlélés a munka, pénz, párkapcsolat stb.
  • „Miért ő?” Ez pedig az Ethosznak felel meg.

Bónusz: Tapasztalatom szerint ezeket a kérdéseket 1 perc alatt kell megválaszolni, ha ez nem sikerül, akkor a Gibbs féle figyelmi görbék szerint már nem fognak odafigyelni a mondandónkra. Ez pedig bárhogy is nézzük, már a Kairosz terepe.

A retorika tanfolyam menete

A jó megnyitás akár 40%-ban járulhat hozzá a sikeres tréninghez

A retorika tanfolyamot egy rövid érdekes felütéssel kezdjük általában (pl. a kérdés eszközével „ki indult már el behúzott kézifékkel?”). Ezzel időt is adunk a közönségnek arra, hogy megérkezzenek a tréningre.

Majd elmondjuk, hogy ez a metafóra a sok értékes ötletekkel megáldott emberre utal, akik a színpadra már „behúzott kézifékkel” érnek ki, így nehezen indul a beszéd, nem tudják a bennük szunnyadó teljesítményt hasznosítani és néha még le is égnek (érdekes kezdés, kapcsolódás).

A probléma tálalása után gyorsan ismertetjük, hogy miről szól a tréning (Mi van nekem benne?).

Majd pedig következik a tréner bemutatkozása. Azt szokták mondani, hogy nem az első generációs tréner a nyerő, hiszen előny ha már volt olyan helyzetekben, amelyekbe majd a hallgatóság is kerül.

Az előadás, képzés, tanfolyam és tréning közötti különbségek

Mi a különbség a képzés, tanfolyam és tréning között? Itt azonnal elválik a történet, hiszen egy képzésen az előadónál marad a szó, aki a retorika rögös útján kalauzolja tovább a közönséget.

Egy retorika tanfolyam vagy tréning esetén azonban a közönségnek kell leginkább a színpadon lennie, így jönnek az egyenkénti bemutatkozások.

Fontos, hogy beszédet, előadást, prezentációt és képzést bármekkora közönségnek, de tréninget, tanfolyamot és műhelymunkát csak korlátozott létszámú csapatnak lehet tartani. Azt szoktuk mondani, hogy egy tréner maximum 15 fővel „bánik el”, de az optimális létszám a 8-12 fő.

Tehát a retorika tanfolyam vagy tréning esetén a max. 15 fő bemutatkozik és a tréner rövid visszajelzést ad nekik, hiszen ezt már be tudják a következő beszédbe is építeni. Sőt, egymásét is be tudják építeni. Itt fontos, hogy a tréner türelmesen, empatikusan, azonban mégis jobb teljesítményre ösztönzően adjon visszajelzést.

A közönség lekötése az agy szabályaival

agyi szabályok

Miután mindenki megmérettetett első körben (és akkor még nem gond, ha könnyűnek találtatott), következik általában egy elméleti blokk, amely az én tréningjeimen bemutatja azokat az agyaszabályokat, amelyeket figyelembe kell vennünk egy beszéd elkészítésénél. Dr. Medina professzor, a Harvard agykutatójának, elmélete szerint mutatom be, hogy a közönség egyszerűen menthetetlenül oda kell, hogy figyeljen a szokatlan (tehát érdekes) információkra. Emellett a memória működésének serkentése és a vizualitás erejének a bemutatása a fő mondandó ennél a résznél.

Tehát egy jó beszéd szokatlan és elősegíti a memorizálást és a vizuális érzékeket serkenti.

A jó beszéd a közönség utáni kutatómunkával indul: Kik ők? Mi az érdekes nekik? Mit tudnak a témáról? Mit nem tudnak a témáról? Hogyan lehetne megmutatni nekik, hogy egy vagyok közülük? (kapcsolódás)

Beszédírás

Szinte minden helyszínen, interjúban, bejegyzésemben elmondom, hogy hitvallásom szerint a retorikával kapcsolatos legfontosabb 1 mondat, amit megtanultam, hogy „a tartalom a király”. Ez a retorika tanfolyam blokk sorra veszi azt, hogy hogyan lehet az értékes és érdekes tartalmat megkeresni. Ezek mindenkinek megvannak és általában az emlékezetes történetek, fájdalmas nehézségek és nagy sikerek környékén kell kutatnunk.

A retorika tanfolyam mumusa, a Lámpaláz

Sok kifejezésünk van rá lámpaláz, vizsgadrukk, stressz, majré. És itt azonnal egy rossz hírt el kell, hogy mondjak. A lámpaláz nem fog eltűnni, de a szolgálatodba lehet állítani. Méghozzá úgy, hogy felkészülsz és gyakorolsz. Ha értékes és érdekes a tartalom, akkor még néhány lent található beszédtechnika bemelegítési gyakorlat és készen állsz.

Storytelling

A történetmesélés egy olyan üzenetátadási forma, ami az ősidőktől velünk van, gondoljunk csak a barlangrajzokra. A történet az, amivel a generációk tanították egymást és jelenleg is a gyerekeket főleg ezzel tanítják a szülők. A történet egy olyan információátadási titkos minta, amely a hallgatóságnak nagyon természetes és emlékezetes módon képes az információkat átadni. Ennél már csak az erősebb, ha valaki ottvan és saját maga él át egy élményt, de a történet ezt erősségben szorosan követi, hiszen a jó sztorinál a közönség is ott van lélekben az előadóval a tett helyszínén. A tréning a SUCCESS formulával mutatja be a jó történet alap alkotóelemeit a Heath tesvérek kutatásai alapján megírt kiváló könyvben.

Beszédtechnika Tanfolyam minikurzus: a hangom én vagyok

beszédtechnika tanfolyam

A nyilvános beszéd művészetéhez egy összetevő biztos, hogy elengedhetetlen, ez pedig nem más, mint az előadó hangja. A hang egy sokkal komplexebb terület, mint azt sokan gondolnák.

Én a Kazán István Kamaraszínházban tanultam beszédtechnikát és színjátszást és mondhatom, hogy kemény feladat, de megéri. Az előadói stressz egyik első jele az, hogy a beszélőnek magasabb lesz a hanga (felcsúszik).

Nem véletlen, hogy az amerikai filmelőzetesekben roppant mély hangú narrátor, hiszen az erőt, energiát és magabiztosságot sugall. A beszédtechnika a légoszlop kialakításával, megtartásával és a légzéssel indul. Aztán jönnek a nyelvtörők, amelyek kimondásának az egyik titka, hogy erősen artikulálni kell.

Egy beszédtechnika tanfolyam tehát végülis a következőképpen néz ki:

1.) A megfelelő bemelegítési technikák elsajátítása. Pl. ha ráharapunk a mutatóujjunkra (vagy ezekben a nehéz COVID 19-es időkben egy borosüveg dugójára) és így nehezítve beszélünk egy ideig (pl. elmondunk néhány nyelvtörőt), akkor utána sokkal stabilabb és erősebb hangunk lesz. Ezen kívül jobban fogunk tudni artikulálni.

2.) A megfelelő légzés megtanulása. Nem a tüdőből, hanem a gyomrunkból beszélünk, akkor van a hangunknak ereje.

3.) Az artikuláció megtanulása. Emlékszem, hogy a Színházban óriásiakat ásítottunk, kutyaként ráztuk a fejünket és olyan hangokat ismételgettünk, mint: mábálá, mabala, mebele, mobolo, mébélé, mubulu, mübülü, mibili. Nyelvtörőkkel hangoljuk be a hangszálainkat és a különböző betűk hangjait és kiejtését.

Testbeszéd

A testbeszédnél az a fontos, hogy a beszélő a saját stílusában tudjon előadni, ez adja meg a hitelességet neki. Visszafogott embert felesleges Pál Feri féle erőteljes kézmozdulatokra, sétálásra, székek közötti ugrálásra és gesztikulálásokra megtanítani.

Ennél a retorika tanfolyam blokknál inkább az előadói kiallás kialakítása és rossz gyakorlatok elhagyása a cél (súlypont áthelyezés, billegés stb.).

Beszédverseny

Ahogy a KRESZ a vezetésben, úgy a retorika tanfolyam természetesen beszédekben csúcsosodik ki. Itt a már legalább sárgaöves szónokok egy nehéz keynote beszédszerű inspiráló beszéddel állnak ki a színpadra. Elképesztő jó beszédeket hallok folyamatosan, sokszor nehéz a döntés a győztes személyéről, pont ezért demokratikus szavazás van a végén. Természetesen a beszélők visszajelzéseket is kapnak útravalónak a nap során megtanult szempontokat nézve.

Retorika tanfolyam Összegzés

Karizma, kiemelkedő kommunikációs képességek, hatékonyabb tárgyalások, befektetési sikerek, önbizalom és még sorolhatnám, hogy mit nyerhetsz azzal, ha az emberiség egyik legnagyobb mumusának tartott retorikával szembenézel egy tréning során. Szuperintenzív és meghatározó élmény általában szinte minden tréningrésztvevőnek és az embereknek egy nagyszerű csapatépítő eszköz is. Kívánom mindenkinek, hogy sokféle közönségnek legyen lehetősége előadni, hiszen ha valaki megtapasztalja azt, hogy közönség felemelése milyen érzés, az újabb és újabb beszédeken töri majd a fejét. Benkő Vilmos Barátom szerint „a retorika gyógyír mindenre”.

Bejegyzés azonosiítószám: 3062

Céged magyar sikertörténetéből nemzetközi szenzációt szeretnél?

Mindig is úrrá lett rajtad a tettvágy, ha az export lehetősége merült fel vállalkozásodat illetően? Amennyiben szeretnél iránymutatást kapni az exportról, információt gyűjteni egy stratégiához, vagy szimplán új tudásra szert tenni, amely előmozdíthatja céged növekedését, látogass el az ExportON oldalára!

"A tartalom a király"

A médiában használt örökzöld mondás igaz: a tartalom a király

Ez az oldal a legjobb fogásokat hozza el neked, hogy a beszéded és a céged is szárnyaljon.