Storytelling és a 6 alaptörténet (amit tudnod kell az üzleti életben)

storytelling

Egyszer volt, hol nem volt … Ki ne emlékezne kapásból egy-két mesére vagy történetre, ami így keződött. A jó történetek bevonnak, összekötnek, inspirálnak és tanítanak minket. És nem csak a gyerekeket, hanem éppúgy a felnőttekket is. Maga a storytelling világa és pszihológiai hatásai lenyűgözőek. Egy történet hallgatása közben nem csupán a nyelvi feldolgozásrt felelős agyi részek, hanem érzékekért felelős agyi részek is bekapcsolnak, ezért gazdagabban éljük meg az olvasott vagy elhangzott információt. Gondoljunk csak egy tábortűz melletti rémtörténetre, amelyet a barátaink teljes átéléssel mesélnek, mi pedig akaratlanul is a hatása alá kerülünk. A történet egy útra hív minket, amely emlékezetes információkkal lesz kikövezve.

Ebben a bejegyzésben a storytelling előnyeit, formáit, lépéseit ismertetem. Szó esik azokról az alap történetekről, amelyeket mindenkinek el kell tudnia mondani a magabiztos üzleti fellépés érdekében. Az emberek nem több információt akarnak, hanem hitet, ígéretet és tudást. A hit ereje képes a hegyeket megmozgatni, nem a száraz információké. 

Storytelling magyarul

A storytelling a történetmesélés angol és egyben manapság trendi neve. Ennek a kifejezésnek ma már a kommunikációs embereken túl a vállalkozók, vezetők és szakemberek szótárának is részének kellene lennie. A magyar népünknek különösen gazdag történetei vannak a hosszú és küzdelmes múlt miatt, gondoljunk csak a regékre, legendákra (pl. Lehel kürtje) és mondákra (pl. Toldi). 

Mire jó a storytelling?

A storytellinggel lehetséges az, hogy valaki az ötletét vagy igényét eladja a másik félnek. Képes a figyelem fenntartására, a bonyolult összefüggések egyszerű megvilágítására és az elmondottak memorizálásának serkentésére. A jól elmondott történettel a mondandó szárnyra kap, így lehetséges az, hogy még évtizedek múltán is sokra emlékezünk. 

A jó történet tulajdonságokkal képes felruházni egy terméket vagy szolgáltatást, anélkül, hogy az öndícséret csapdájába esne. Példának nézzük meg a Rolexet. 

Manapság az okoktelefonok korában viszonylag kevés racionális érv van amellett, hogy valaki egy méregdrága órát vásároljon. A Rolex viszont jó érzékkel arra a marketingfogásra ment rá, hogy mindenki által emlegetett tradíció mellett, egy történetre invitálja a közönségét. 

A “Minden Rolex történetet mesél” egy erős üzenet, amivel képesek az érzelmeket, a képzeletet bevonni és ezzel a vásárlót egy kalandra invitálják, ahol történetével majd ő lesz a hős, nem az óra. 

Alap történetek

A történetmesélés nem manipuláció, hiszen nem megmondjuk az embereknek, hogy mit csináljanak, hanem maguk válszthatnak, hogy a hallottak fényében mit fognak cselekedni. A történetmesélő mágnesként vonzza az embereket maga köré, nem pedig bulldózerként igyekszik tolni őket egy olyan tett felé, amit maguk nem feltétlenül akarnak. 

A storytelling viszont akkor működik csak, ha a hallgatóság megbízik bennünk. 6 alaptörténetet mutatok be, amivel ez a bizalom elnyerhető. 

Nézzünk egy szituációt példa gyanánt: Képzeljük el, hogy egy új tulajdonos veszi meg a céget, ahol dolgozunk. Egy fiatal üzletemberről van szó, aki így áll ki az új cége kollégái elé bemutatkozás gyanánt:

“Én egy sikeres üzletember vagyok, aki épp most szerzett többségi tulajdont ebben a vállalatban. Ne aggódjatok, sok iparágban bizonyítottam már, megbízhattok bennem.”

Egyetértünk szerintem abban, hogy az elmondottak nem egy bizalomgerjesztő képet kommunikálnak a kollégái felé. Inkább gyanút ébresztenek és így pont ellentétesen hatnak az elmondottakhoz képest. Hiszen az elmondottakat az emberek maguk szeretik levonni. A cég új tulajdonosa ott hibázott, hogy nem nyúlt a történetmesélés eszközéhez a 6 lenti alaptörténet közül eggyel, amivel a fenti információkat demonstrálhatta volna.

Ki vagyok? történet

Az emberek első kérdése akkor, amikor tudatosítják, hogy hatással akarunk lenni rájuk, hogy “ki vagy?”. A történet segít ezt bemutatni. 

A fenti üzletember kezdhetett volna így:

“Az első munkám irodai villamos hálózatok tervezése volt. A rajzoknak tökéletesnek kellett lenniük, mielőtt az épület kábelcsatornáit elkezdték kialakítani, hiszen hiba esetén az óriási kötbér és többhetes visszabontási munka munka miatt többszázmillió forint kár keletkezhetett. 28 évesen már 2 műszaki diplomám volt, így néhány év után a tervezés már rutinmunkába ment át. Egyik este az egyik villanyszerelőnk hívott, hogy az egyik épület terve nem pontos. Mondtam, hogy nem kell ellenőriznie, higyje csak el és nyugodtan tegyék be a kábelcsatornákat, ahogy látja és letettem a telefont. Aztán reggel a műszaki ellenőr hívott, hogy a tervezett áramellátás az este is említett épületben nem lesz jó. Ekkor bemenetem és a helyszínen gyorsan tisztázni akartam a tévedésüket. A tervrajz felett elkezdtem bemutatni nekik a számítást és a vezetékek tervezett hosszát. Egyszer csak a hangom elgyengült és megálltam. Legnagyobb meglepetésemre kiderült, hogy a számítás hibás és nekik igazuk volt. Másnap reggel egy méretemnek megfelelő “L”-es, de a valóságban kb. 2 számmal kisebb focimez várt az asztalomon. Ez a mez annak ellenére, hogy valószínűleg soha nem lesz rám jó, a mai napig cégvezetőként is emlékeztet arra, hogy ellenőrizzem a gyakorlatban is a leírt adatokat és hallgassak a kollégáimra.”

Ennek a beszédnek a hallatán a közönség valószínűleg megnyugszik, hiszen a tapasztalatot és együttműködő képességét fejezi ki az új vezetőnek. 

Miért vagyok itt? történet

Az emberek nem szívesen működnek együtt velünk, ha azt érzik, hogy ez az együttműködés csak nekünk lesz előnyös. Emiatt először azt kell kifejezni, hogy miért jó nekik ez a közös együttműködés, majd pedig azt is hogy miért lesz nekünk. A “miért vagyok itt?” alaptörténetnek pont ez a lényege. A közönség számára megvilágítja az ő és a beszélő érdekét is. Egy ígéretet kell átadni nekik, ez után pedig ki kell fejezni a saját érdekünket. 

Vízió történet

A vízió vagy jövőkép egy olyan vonzó képi eszköz, amelyért érdemes közösen küzdeni. A vízió nem számok, adatok vagy statisztikák kombinációja, hanem egy életkép, amely jó érzéssel tölti el az embereket. “Olyan embereknek adunk el számítógépeket, akik másképpen gondolkodnak” volt az Apple jeligéje és kiválóan működött. Hiszen megcélozta a célpiacot és a segítség eszközével vértezte fel a dolgozókat. Egy példa erre az ismert történet, amikor egy ember 3 kőműveshez megy oda és megkérdezi, hogy mit csinálnak? 

Az első így válaszol:

“Téglákat rakok”.

A második így válaszol:

“Falat építek”

A harmadik válasza pedig a víziót mutatja:

“Katedrálist építek”

Ha hatással akarunk lenni az emberekre, segítsünk nekik megtalálni a saját katedrálisukat.

Tanító történet

Sokkal egyszerűbb úgy tanítani, hogy a tanulók tudják azt, hogy miért lesz nekik ez a tudás jó. Ezek után pedig jöhet a hogyan elmagyarázása, amelyre már sokkal fogékonyabbak. Egy történetbe mindkettőt be lehet ágyazni. 

Értékeim “akcióban” történet

A legjobb konkrét gyakorlati példával tanítani, a második legjobb pedig történettel. Ha azt mondom, hogy “nálunk lehet hibázni és tisztelem azt aki mer próbálkozni” helyett egy történet a kollégáról, aki hibázott, de egy fontos rendszerbeli hiányosságra hívta fel a figyelmet sokkal jobban bemutatja és érzékelteti a mondandó jelentőségét. 

Egy bölcsesség szerint történeteink összessége vagyunk. A történeteink során pedig azok szerint az értékek cselekszünk, amelyek az alapelveink. Szedjük hát ezeket össze és amikor lehet, osszuk meg a többiekkel is. 

A retorikai képzéseken a beszédek “királya” az, amikor a “legjobb tanács amit adnál” beszédfeladat következik, ez általában a finálé. Nagyon sokat tanulunk mindig egymástól ezáltal. 

Tudom, hogy mit gondoltok történet

A “tudom, hogy mit gondoltok történet” egy megelőző vagy válaszreakció, ha a közönségnek lehetnek bizonyos előítéletei velünk szemben. A közönség elemzésénél érdemes átgondolni, hogy lehet-e ilyen és válaszolni rá.

Egyik kedvenc példám erre egy pár évvel ezelőtti quatari arab tanítványom, akit a TED színpadára készítettem fel. Ahmed felsétált a színpadra egy hátizsákkal. Senki nem tudta, hogy mi van benne. Majd amikor az előadás végén kinyitotta, akkor a közönség várakozással és némi feszültséggel reagált. Majd a hátizsákból könyvet, laptopot és mindennapi dolgokat húzott elő, amivel kifejezte, hogy ugyanazok vanna nála, mint bármelyikünknél. 

Összefoglaló

Neked mik az alaptörténeteid, amivel magad, céljaid és céged be tudod mutatni? Gondold át és biztos lehetsz benne, hogy ezek a történetek segíteni fognak az utadon. A storytelling varázslatos világa ahogy a történelemben, úgy manapság is hatással van a világra és képes a mesélőt sikerre vinni.