szemkontaktus

Szemkontaktus szerepe a színpadon és fejlesztési tippek (Útmutató 2020)

Tartalomjegyzék

Bizalom, tudatosság, emlékezetes fellépés. Ez csak néhány dolog azok közül, amelyet a szemkontaktus sugároz. Tapasztaltad már azt a kellemetlen helyzetet, hogy egy konferencián az előadó csak felolvasta a mondandóját vagy a Powerpoint diáit és a közönségre rá se nézett? Mennyire volt érdekes így a mondandója? 

A szemkontaktus a non-verbális kommunikáció egyik legfontosabb összetevője. Ha valaki előadást tart, akkor arra különösen igaz, hogy a kapcsolódáshoz használnia kell ezt az eszközt. Ez a bejegyzés a munkahelyi szerepét tárgyalja, amikor előadói helyzetben vagyunk.

A szemkontaktus fontossága

Ha az előadó nem néz a közönségre, akkor az szinte biztos jele annak, hogy a közönség figyelme elkalandozik és nemsokkal később sanszosan teljesen el is veszik. A tekintetünk használatával viszont kapcsolat alakul ki a közönség és a beszélő között. Az ismert idézet szerint:

A szem a lélek tükre.

Az előadó szemkontaktusa, pedig az előadó szándékát és felkészülstségét kommunikálja. Azt is kifejezi, hogy a beszélőt érdekli a közönsége és tekintélyt is kölcsönöz. 

A szemkontaktus fejlesztése: hogyan használhatom ki én is az előnyeit?

Felkészülés a felvételére

Azoknak, akiknek nehéz a szemkontaktust felvenni idegen emberekkel, az az első tanácsom, hogy az előadás előtt menjenek a helyszínre korábban és köszöntsék a közönség megérkező tagjait. Érdemes röviden ismerkedni velük, aztán így már könnyebb az előadás közben rájuk nézni, vagy akár beleszőni az előadásba valamilyen kapcsolódási pontot, amelyet felfedeztünk velük. A színpadon így már nem lesz mindenki idegen és néhány ismerős arccal már könnyebb ránézni.

Az elmélet megismerése

Tudatosan figyeljünk arra, hogy a szemkontaktus azonos időközönként váltakozzon. Kis közönségnél mindenkire nézzünk, nagyobb közönségnél pedig osszuk fel a közönséget 4-5 blokkra és minden ilyen csoportra nézzünk (például: elöl ülők, hátul ülők, jobb oldal, bal oldal, középsők).  Vannak különböző haladó tippek, hogy W vagy V vagy esetleg L alakban nézzünk a közönségre, de szerintem nem ez a lényeg, hanem, hogy mindenki, nagyjából azonos időközönként sorra kerüljön.

A nézés időtartamának kihasználása

A jó szemkontaktus 3-5 másodpercig kitart, majd a tekintetünk váltson más felé. Ne nézzünk túl sokáig egy-egy emberre, mert az zavaró lehet neki, a többiek pedig kizárva érezhetik magukat. A Toastmasters nyilvános beszéd közösség kutatásai szerint 5 másodperc kell ahhoz, hogy tekintetünkkel kapcsolódni tudjunk. 

Készülj fel jobban a mondandóval

A legtöbb szónok a földre vagy a plafonra néz, ha nem biztos abban, hogy éppen mit mondjon. Ez egy természetes gondolkodó üzemmód reakció, viszont itt azt konckáztatjuk, hogy elveszítjük a közönséget. Tehát készüljünk fel az előadásra és így ezt blokkoló mechanizmust ki is kapcsoljuk ezzel.

A legfontosabb mondanónál a tekintetünk a közönségen legyen

Nem az a lényeg, hogy egy 60 perces beszéd minden másodpercében a közönségre nézzünk, viszont a lényeges tartalmi részeknél mindenképpen nézzünk rájuk. Ilyen a beszéd nyitása, zárása és a fontos adatokat, vagy storytellinget érintő részek. 

Szemkontaktus összefoglaló

A közönségre nézés segít abban, hogy a hallgatósághoz kapcsolódj, őszinteséget és erőt sugározz, valamint a mondandót is erősíti. Jelentősége ilyen módon nemcsak magánéletben, hanem karrierben is jelentős. Először nem egyszerű megtanulni, de a fenti pontokkal és gyakorlással gyorsan kialakítható a szokása.

Bejegyzés azonosiítószám: 3316

Céged magyar sikertörténetéből nemzetközi szenzációt szeretnél?

Mindig is úrrá lett rajtad a tettvágy, ha az export lehetősége merült fel vállalkozásodat illetően? Amennyiben szeretnél iránymutatást kapni az exportról, információt gyűjteni egy stratégiához, vagy szimplán új tudásra szert tenni, amely előmozdíthatja céged növekedését, látogass el az ExportON oldalára!

"A tartalom a király"

A médiában használt örökzöld mondás igaz: a tartalom a király

Ez az oldal a legjobb fogásokat hozza el neked, hogy a beszéded és a céged is szárnyaljon.